تاثیر نمادهای باستانی بر نقاشی فمنیستی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده رویا خیراله زاده ورزی
- استاد راهنما سرکار خانم شادان کیوانی
- سال انتشار 1394
چکیده
آنچه که در نوشتار حاضر فراهم گشته، برای دریافت تاثیر نمادهای باستانی بر نقاشی فمنیستی است. در ابتدا به تعریف واژه فمنیسم ، پیدایش ، و دلالتهای عمده ای که بر این واژه صورت گرفته ، پرداخته و پس از آن به بررسی نمادهای باستانی و کاربردهای آن اشاره نموده ام . از آنجا که نقاشی فمنیستی در نتیجه یک جنبش فکری طی ادوار طولانی مدت شکل گرفت ، بازتاب آن در فرهنگهای مختلف ، با استفاده از ابزارهای بیانی متنوعی صورت گرفته است . نقاشی فمنیستی با معیارهای زیبایی شناسی خاص خود سعی به بیان واقعیتهای تلخ اجتماعی و دفاع از جایگاه و حقوق زنان نموده است و از آنجا که هنری موضوعگرا شمرده می شود ، هنرمندان این جنبش برای خلق آثار خود از ابزارهای بیانی جدید و غیر متعارف با تاکید بر عناصر نمادین باستانی استفاده می کنند . در این راستا و برای درک بهتر این مهم در انتها به بیوگرافی چند تن از نقاشان فمنیست ایرانی و غیر ایرانی ، که آثار قابل توجهی را در این باب خلق نموده اند ، پرداخته و تعدادی از آثار آنها را از نقطه نظر نمادین مورد بررسی قرار داده ام. روش بررسی اطلاعات در این پژوهش به صورت توصیفی ، تحلیلی است و اطلاعات و داده های تحقیق نیز به شیوه کتابخانه ای(کتابها، مقالات ، پایان نامه ها ، اینترنت و مجلات تخصصی هنر) می باشد.
منابع مشابه
بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملنمادهای اساطیری در یافته های باستانی جیرفت
ظروف و اشیای سنگی که اخیراً در تعداد زیادی از گورستان های باستانی در منطق? جیرفت، واقع در جنوب شرق ایران به دست آمده است، از اهمیت ویژه ای برخوردار ند. این مجموعه نشانگر وضعیت اندیشه بشری درنقط? اتصال هزاره چهارم به هزاره سوم پ.م است. بر روی این اشیاء نقوشی از انسان، جانوران، گیاهان و معماری دیده می شود. بررسی این نقش مایه ها مدارک دست اول جدیدی از گذشت? دور و نقشی که این فرهنگ اصیل فلات جنوبی ا...
15 صفحه اولحضور نمادهای باستانی ایران (نمادهای مهری-میترایی) در فرهنگ و هنر غرب و تداوم آن در دوران اسلامی و مسیحی
از ویژگیهای هنر ایران در دوران باستان، توجّه به زیبایی، استیلیزه و ساده و هندسی شدن نقوش، پیوند نزدیک به زندگی، پیوستگی انواع هنرها باهم، و سبک تزیینی آن بوده است. هنر تزیینی ایران در نهایت وضوح و شدّت تأثیر بوده، چنانکه میتوان آن را «هنر نقش مطلق» خواند، یعنی هنری که میتواند مانند موسیقی و معماری تلقی شود و فارغ از زمان و مکان و محتوا تأثیرگذار باشد. دوران ساسانی، دورۀ اوج هنر باستانی ایران ...
متن کاملتاثیر دیدگاههای فمنیستی بر حوزه جرم شناسی
جرم شناسی به منزله یکی از زیرمجموعه های علوم انسانی علمی است در باره انسان. این علم به دنبال تبیین و درک و فهم علمی کژروی ، بزه کاری و مجرمیت است و بنا به قاعده باید هم در باره کژروی ، بزه کاری و مجرمیت مردان کند و کاو و هم در باره کژروی ، بزه کاری و مجرمیت مردان. فمنیسم به منزله پروژه ای که در دنیای غرب شروع شده ، زنان و مسائل آنان را مرکز توجه خود قرار داده و از نادیده گرفته شدن زنان و جنس دو...
15 صفحه اولتفسیر فمنیستی نظریة نفس اسپینوزا
نظریة نفس اسپینوزا اینهمانی نفس و بدن را در مقابل سنت دوگانهانگار دکارتی قرار میدهد. این دوگانهانگاری و اینهمانانگاری نفس و بدن موجب واکنشهایی در فلسفههای اخیر شده است. فیلسوفان فمنیست ضمن اعتراض و انتقاد از دوگانهانگاریهایی که سنت دکارتی پیش روی تاریخ تفکر غربی نهاده است، به فلسفۀ اسپینوزا به عنوان برونشدی از برخی از این دوگانهانگاریها نگریستهاند. این مقاله نشان میدهد که چگونه فمنی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023